Het vierde kwartaal van het jaar is al weer in volle gang. De laatste kans om de begroting te halen, de afronding van grote projecten, het opstellen van plannen voor het nieuwe jaar en evaluatiegesprekken met klanten. Allemaal zaken die vaak in het laatste kwartaal nog geregeld moeten worden. Voor veel bedrijven nog een hectische periode. En tussen de bedrijven door moeten er ook nog beoordelingsgesprekken gevoerd worden. Gesprekken waar werkgevers niet altijd op zitten te wachten of geen tijd voor hebben.
Maar deze gesprekken zijn zeker waardevol en niet alleen voor de werknemer. Naast het feit dat zij te horen krijgen of ze het wel of niet goed gedaan hebben afgelopen jaar, is het voor de werkgever ook een moment om na te denken hoe dit doorwerkt in de toekomstplannen voor 2013. Wie zal in 2013 meer begeleiding nodig hebben om toch beter te gaan functioneren of wie zal in 2013 mogelijk een promotie maken en is dit in te passen in de toekomst van het bedrijf? Vaak wordt er gedacht dat het alleen om de eventuele salarisverhoging gaat, maar er kan dus meer uit het gesprek gehaald worden. Onderschat de impact van het gesprek niet en neem er de tijd voor om het goed voor te bereiden, want een goede voorbereiding is het halve werk.